Ständiga reformer, nya tidsödande kontrollsystem och allt sämre ekonomi minskar skolledningars och lärares möjligheter att ägna sig åt pedagogik och utveckling av skolan, skriver skolforskaren Lena Tyrén i GP 13 juni.
Hon har i sin forskning undersökt hur styrning av skolan genom regleringar och ekonomiska förutsättningar påverkar möjligheterna till pedagogiskt utvecklingsarbete. Fokus har varit på 18 lärare och elever i åtta klasser i åldrarna sex till nio år på en kommunal grundskola.
Hon hävdar med sin forskning som grund att skolan lider av ett systemfel där sparande och ekonomi alltför ofta går före pedagogik.
Disputationen äger rum fredagen den 14 juni klockan 13:15 i sal C203 vid Högskolan i Borås.
Läs hela artikeln i GP 2013-06-13
Lena Tyréns avhandling: ”Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill.” En studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken.
Budget före behov förskolan
Det är inte bara i skolan som ekonomin kommer i första rummet. I Lund fick föräldrarådet vid fyra förskolor beskedet från ett möte med förvaltningsledningen svaret att deras främsta uppgift är att hålla budget, alltså inte att bedriva en verksamhet med barnens behov i första rummet. Läs hela artikeln här.