Det stressar många föräldrar att vara förälder i en ”digital skola”. Digitaliseringen inom skolväsendet är inte bara ett problem och ett stressmoment för många barn/elever och lärare. Digitaliseringen riskerar nu också att bli ett föräldrahälsoproblem. Föräldraorganisationen BARNverket fick nyligen ett brev från en frustrerad förälder. Brevet har vi valt att delge er nedan.
Sedan min yngsta dotter började mellanstadiet har mängden digitala läromedel och hjälpmedel bara ökat och med det även arbetsbördan och frustrationen hos oss föräldrar. Det handlar framför allt om två saker som skapar denna frustration. Det första är att det är inget som har blivit bättre. De digitala hjälpmedlen är inte lösningen på ett problem. Snarare känns det som att man har hittat en spännande digital lösning som man vill börja använda. Det är att börja i fel ände. För det är inte lättare för min dotter att lära sig matte på plattformen Liber online. Om något så är det svårare.
Det andra är att det inte är någon som tar ansvar för den digitala arbetsmiljön som blir följden. Vem ger support klockan 19.00 en söndagskväll när man upptäcker att iPadens operativsystem inte går att uppdatera och det därmed är omöjligt att komma in på mattesajten Nomp?
Dessutom finns det en annan aspekt: I vår familj är vi två välutbildade vuxna. Vi har flera datorer och iPads. Vi har snabb fiberuppkoppling och wi-fi. Vi har alla resurser att hjälpa barnen med alla olika plattformar och läromedel – hur är det för barn som inte har det?
Jag punktar ner några exempel på vad det innebär att vara förälder i en ”digital skola”:
Det som bidrar mest till frustrationen är att inget av de digitala läromedel som min dotter använder är bättre än vad en pappersbok skulle vara. Böcker är oöverträffade som läromedel:
Böcker är överskådliga, inget är dolt i flikar och menyer. Det gör att det snabbt går att hitta den detalj du letar efter.
Böckers struktur är ofta samma medan en webbplats kan vara uppbyggd på massor av olika sätt – sätt som du måste lära dig som förälder för att kunna hjälpa ditt barn.
Böcker är tydliga, du ser hur mycket du ska lära dig – det är de här 20 sidorna!
Böcker kan läsas i bilen, i sängen, i soffan.
Böcker är aldrig urladdade.
Böcker är aldrig upptagna av någon annan i familjen.
Böcker har inte operativsystem som måste uppdateras.
Böcker har inte lösenord.
Här är ett exempel på hur min dotters diagnos i matte ser ut. Jag skulle vilja skriva ut den så att hon kan ta med den till sin extralärare i matte (som ej har tillgång till Liber online). Men du måste klicka dig in på varje fråga för att se svaret. Snacka om stressande att behöva klicka fram och tillbaka på 24 uppgifter, göra skärmdump, klistra in i ett Worddokument, och printa …
Informationen från skolan kommer i flera olika digitala kanaler.
Dessa ska vi bevaka just nu: Infomentor, Schoolsoft, Google Classroom och mejlen. På varje plattform finns flera ställen att kolla. I till exempel Infomentor kan information ligga under ”Blogg”, ”Kalender”, ”Nyheter” etc.
När man ska försöka erinra sig var man läst om föräldramötet eller nationella provet finns det så många ställen att leta på. Vi ger ofta upp och mejlar läraren istället. Eller en annan förälder.
På Infomentor skriver min dotters lärare att eventuella läxor finns i Google Classroom. Jag måste alltså klicka mig in på varje ämnesområde inne i Classroom för att se ifall där ligger någon läxa. Och tänk om jag kollar i ”engelskarummet” på måndag och engelskläraren lägger dit läxan på tisdagen?
Varje plattform/läromedel har ett unikt login. Mitt barn har dålig koll på sina användaruppgifter. Vi har suttit många sena kvällar och förtvivlat försökt komma in på Liber online/Nomp/Bingel utan att lyckas och till slut tvingats mejla läraren för att få till svar ”NN ska kunna sina inloggningsuppgifter”. Ja, i den bästa av världar!
Det finns ingen support.
När jag inte hittar den information jag söker och kontaktar läraren får jag ofta höra att de inte kan hjälpa mig eftersom deras plattform (exempelvis Infomentor) inte ser likadan som föräldrarnas.
När jag undrar hur jag ska göra för att printa min dotters mattediagnos på Liber online får jag svar av läraren att hen ”inte tror att det går”. Liber online har ingen kundservice för slutkunder/användare, enbart för skolorna.
Brev från anonym förälder, skickat till BARNverket 2022-11-30.