Goda förutsättningar för hälsa och lärande skapas när mobilförbud införs på skolor.

När barnen slutade leka och vara fysiskt aktiva på rasterna beslöt rektorn på Bräckeskolan i Göteborg att införa förbud mot mobiler och surfplattor på skoltid. Detta gav positiva effekter.

Rektor Monica Blom på Bräckeskolan i Göteborg införde mobilförbud sedan hon registrerat att barnen ej längre var ute och lekte på rasterna samt att kränkningar på sociala medier hade ökat. En idé som visade sig få resultat: Redan fyra dagar efter att förbudet införts var betydligt fler elever ute på skolgården

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2870302-barnen-slutade-leka-rektor-infor-mobilforbud

BARNverket rekommenderar att skolor, liksom Bräckeskolan, gör riskbedömningar när det gäller skolmiljöns utformning med ökat stillasittande, många gånger med smarta telefoner samt surf- och läsplattor. Vi vet, genom forskning och erfarenhet, att fysisk aktivitet främjar både skolresultat och hälsa.

Hjärnforskaren och sjukgymnasten Lina Bunketorp Käll, från Göteborgs universitet, berättar här om den fysiska aktivitetens betydelse för hjärnan och lärandet.

http://www.gu.se/medieteknik/medieproduktion/produktioner/nyheter//webb-tv–mer-fysisk-aktivitet-pa-schemat-gav-forbattrade-skolresultat.cid1304725

Studier visar en tydlig koppling mellan fysisk aktivitet och förbättrad kognitiv förmåga. Lina ifrågasätter om man gjorde rätt när man i början av 90-talet minskade antalet idrottstimmar till förmån för de teoretiska ämnena.

Hon berättar också om forskning som visar på att om man sitter framåtböjd över till exempel en läsplatta eller surfplatta är det som om att ha 30 kg på nacken, vilket motsvarar vikten på en 8-åring.

Forskare ser att stillasittandet ökar på grund av skärmar. Anders Raustorp, docent, sjukgymnast och idrottslärare, Göteborgs universitet, presenterade i maj 2015 en studie som visar att smarta mobiler är en av orsakerna bakom kraftigt minskad fysisk aktivitet bland pojkar. http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//smarta-mobiler-en-av-orsakerna-bakom-kraftigt-minskad-fysisk-aktivitet-bland-pojkar.cid1305602.

Vid strukturerade observationer 2013 noterades elevernas rastaktiviteter. Samtliga pojkar i årskurs 5 i studien hade 2013 fått tillgång till smartphones och under skolrasterna var det främst pojkarna som var absorberade av dem, säger Anders Raustorp.

Läs mer om skärmar och fysisk aktivitet och dess effekter på barns och elevers utveckling, hälsa och lärande i BARNverkets nyöppnade Kunskapsbank: Barn- och Elevhälsoperspektivet http://behp.barnverket.dinstudio.se/1/1/hem/

Skärmar http://behp.barnverket.dinstudio.se/1/21/skarmar/

Fysisk aktivitet: http://behp.barnverket.dinstudio.se/1/9/fysisk-aktivitet/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.