Den visuella miljön, belysningen och ljuset kan ge huvudvärk, ögonbesvär och nacksmärtor samt ha stor negativ påverkan på våra barns välbefinnande, lärande och skolresultat. Så säger Hillevi Hemphälä, leg optiker, PhD i synergonomi vid Lunds Tekniska Högskola. Vi måste helt enkelt bli bättre på att ifrågasätta den visuella miljön.
Varför är vi inte bättre på att ifrågasätta den visuella miljön?
Denna fråga har jag funderat mycket på. Vad är det som gör att vi har svårt att säga om belysningen är bra eller ej? Har du en bra ljusmiljö där du sitter nu? I många fall är armaturer felplacerade och kan ge en bländande effekt. Detta kan du lätt undersöka genom att sätta upp händerna som en keps ovanför ögonen, är det skönare så betyder det att något i den visuella miljön stör dig. Är det en felplacerad lampa som är för ljus i förhållande till taket och stör dig, eller finns det något icke-visuellt flimmer från LED-lamporna? Om en armatur ger ett icke-visuellt flimmer kan vi göra ett grovt test genom att använda kameran i våra mobiltelefoner och hålla upp den nära den lysande ytan (ca 10 cm). Om det kommer ett randmönster över kameran så är ljuskällan pulserande och kan ge upphov till ett icke-visuellt flimmer. Både bländning och icke-visuellt flimmer kan orsaka huvudvärk, ögonbesvär och nacksmärtor. Då måste vi anstränga våra ögon mer eftersom belastningen ökar.
Som optiker har jag haft barn som kommit till mig med en huvudvärksproblematik, vid synundersökningen var det inte alltid som jag hittade några synfel. Här gäller det att inte bara konstatera att det inte är något synfel som ställer till det – ställ fler frågor. Jag frågade barnen om de tyckte det var jobbigt att tända upp belysningen i klassrummet, efter att de hade släckt ner för att till exempel titta på en powerpoint-presentation. När de svarade med ett rungande ja, skrev jag ett intyg till dem att de fick ha keps på sig i skolan i två veckor. När två veckor hade gått och jag kontaktade föräldrarna sa de att huvudvärken var borta. Huvudvärken berodde alltså på ljuset. Återigen: Varför är vi inte bättre på att ifrågasätta den visuella miljön. Den kan ha en stor negativ påverkan på våra barn och ge stora effekter på deras välbefinnande, lärande och skolresultat.
Hillevi Hemphälä, leg optiker, PhD i synergonomi Lunds Tekniska Högskola
BARNverket undrar: Ska kepsen ska vara ett alternativ till dålig ljusmiljö?