Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande

Författarna Pernilla Unevik, förskollärare, specialpedagog och sensomotorisk tränare och Åsa Hagdahl, sensomotorisk tränare vill med sin nyutkomna bok, ”MOTORIK MED ALLA SINNEN – grund för barns lärande” (nov 2023) sprida kunskap om barnhjärnans utveckling och ge oss en insiktsfull förståelse för hur motorik och sensomotorik är en grund för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling och hälsa samt lärande.

Denna bok ingick i BARNverkets julklappspaket till skolminister Lotta Edholm 2023.

Motorik är för många synonymt med rörelse, men det är också mycket mer. Grundmotoriska förmågor, integrerade reflexer, sinnenas samspel och ålderstypisk motorisk utveckling är grunden för nervsystemets och barns utveckling och lärande – både här och nu och för framtiden. Väl utvecklad motorik i nära samarbete med sinnena gynnar barn på många sätt såväl fysiskt och kognitivt som psykiskt och socialt.

Vad kan man göra när barn behöver stöd i att utveckla sina motoriska färdigheter? Förskolan har i uppdrag att främja barns fysiska hälsa, motoriska utveckling och välbefinnande. Detta innebär att pedagoger behöver ha kunskap om barns motoriska utveckling och förmågor för att kunna planera och genomföra lämpliga aktiviteter.

Den här boken beskriver lättfattligt och tydligt varför motorisk och sensomotorisk utveckling är så viktigt och vilka svårigheter det kan leda till om barn inte har förmågorna. Utmaningar med koncentration, att sitta stilla, läsning, minne och impulskontroll kan bero på brister i sinnenas och motorikens utveckling. Den beskriver också hur man kan arbeta med detta på ett strukturerat och målinriktat sätt.

Författarna ger många förslag på övningar och lekar som stöder barns utveckling och som kan tjäna som inspiration både hemma och i förskola/skola.

Bokens kapitel

  1. Hjärnans och nervsystemets utveckling
  2. Sinnen
  3. Reflexer
  4. Motorik och motorisk utveckling
  5. Allt hänger ihop
  6. Förskolan som förebyggande och främjande arena
  7. Leka, Träna, Öva
  8. Stress (BARNverket: “Ett mycket viktigt kapitel!”)
Intervju med författarna Pernilla Unevik och Åsa Hagdahl

“Väl utvecklade sinnen och motorik är grund för all inlärning”

Pernillas och Åsas tre bästa tips för motorik med alla sinnen
  1. Se till att förstå och ha kunskap om ålderstypisk sensomotorisk utveckling och att det påverkar barns utveckling, hälsa och lärande här och nu och i framtiden. Den som förstår varför detta är så viktigt, kommer med lätthet och glädje planera och ge utrymme för motorik och sensomotorik i förskola och hemma.
  2. Se till att arbeta med grundrörelserna (åla, rulla, krypa, balansera, hoppa, gå, springa, hänga, klättra, snurra, kasta/fånga, kroppskoordination)
  3. Planera in tid, mycket tid för både spontan och medveten fysisk aktivitet och lek.

Sagt om boken

“En utmärkt vägledning i hur man kan stimulera barns sinnen och motorik på ett sätt som också gör det roligt för barnen. Boken innehåller också värdefull bakgrundsinformation om hjärnans och motorikens utveckling. Boken rekommenderas varmt för läsning av förskollärare, speciallärare, barnpsykologer, barnskötare, barnsjuksköterskor och intresserade föräldrar.”, Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin

1 reaktion på ”Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.